Huvudvärkskliniken

Jag fick alltså en remiss till Huvudvärkskliniken. Mirakelkliniken som skulle lösa alla mina problem... eller ja, i alla fall ta bort min huvudvärk.

Först fick jag gå hos en sjukgymnast som var väldigt bra. Hon tänjde ut i nacken och kände om jag var stel mm, men efter bara några gånger tyckte hon inte att jag behövde mer av hennes behandling. Hon visade mig dessutom ett antal övningar som jag borde göra, hur man sitter på rätt sätt och gjorde mig uppmärksam på att jag går och spänner mig i käken titt som tätt. De övningarna tror jag faktiskt har hjälpt lite, men mycket av huvudvärken fanns fortfarande kvar.

Vi pratade även om att jag tog mycket treo, men hon sa att eftersom hon inte visste så mycket så borde jag prata med några som vet. Det var då jag fick numret till TUB-mottagningen. Men det hon också förklarade för mig var att om man har en läkemedelshuvudvärk kan den lägga sig "över" den andra huvudvärken, och göra att man inte märker förbättringar som faktiskt sker av vissa saker. Det innebär i mitt fall att t.ex. ackupressuren (som jag ändå tyckte hjälpte lite) hade kunnat hjälpa betydligt mer om jag inte hade tagit treo. Så om man ska vara riktigt krass, och denna teori stämmer, har allt det jag gjort de senaste två-tre åren varit i onödan. Enligt detta måste jag först sluta med treon för att sedan se vad som hjälper mot den "riktiga" huvudvärken.

Men även fast hon förklarade detta ringde jag aldrig TUB-mottagningen. Jag ville inte riktigt inse att jag var beroende och tänkte att jag skulle försöka sluta på egen hand istället. Men jag tänkte berätta mer om det senare.

Efter att sjukgymnasten på Huvudvärkskliniken tyckte att hon var klar med mig fick jag gå hos hennes kollega, en kvinna som håller på mer med avslappning och mindfulness. Veckorna hos henne har varit väldigt behagliga. Där har jag fått göra avslappningsövningar varje gång, dels för att bli mer avspänd just nu, men även för att lära mig hur jag på ett enkelt sätt kan göra sådana hemma.

Det har varit väldigt bra. Under våren har det varit som en oas dit jag fått komma för att slappna av och inte tänka på någonting. Men förutom att få mig att sluta stressa så mycket och slappna av mer gjorde hon något som ingen annan har gjort tidigare...

När jag berättade för henne att jag tar 3x2 treo per dag sa hon direkt att jag har ett läkemedelsmissbruk. Hon lindade inte in orden i att hon egentligen inte vet så mycket eftersom hon inte är en sådan läkare, eller höll med när jag förklarade om läkaren som faktiskt sagt till mig att jag borde ta treo. Hon var väldigt rakt på sak och sa att jag måste sluta med treo på en gång. Men jag ville fortfarande inte riktigt tänka att jag var beroende. För jag är väl starkare än tabletter? Men å andra sidan kände jag att om det var tabletterna jag fick huvudvärken av så måste jag ju sluta med dem.

Kommentarer
Postat av: Craxyknas

Du ÄR starkare än tabletterna. Det är därför du kommer klara att ta dig ur beroendet :)



Lycka till, jag ber så länge!

2010-06-19 @ 01:38:04
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fast det är just det.. jag är inte starkare än dem. I alla fall inte själv.



Det är det som är den stora grejen vid ett missbruk, att man ofta inte klarar av att sluta utan hjälp.



Hade det inte varit för TUB så hade jag inte fattat hur man skulle göra, och då hade jag fortfarande tagit lika mycket

2010-06-20 @ 13:35:21
URL: http://beroendeavtreo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0