Tips - mat och dryck

Jag har kommit på att jag har fått väldigt mycket olika råd under årens lopp, råd som jag nu tänker dela med mig av och berätta om de funkat för mig. Tänk bara på att jag inte är utbildad på detta och säkert har mycket fel. Kolla därför upp något om det verkar konstigt, och om du ser att jag ger felaktig information är det bara att säga till.

De första tipsen kommer att handla om kost:

1, Drick vatten - Det absolut viktigaste rådet jag kan ge! Se till att dricka vatten. Jag har alltid med mig en flaska i väskan, för att det ska finnas nära till hands. Däremot ska man inte dricka för mycket vatten heller, det kan rubba elektrolytbalansen i kroppen och skadar njurarna. Men om man dricker 1,5 - 2 liter vatten så klarar man sig bra. Självklart ska man dricka mer om det är väldigt varmt eller om man tränar väldigt hårt.

2, Dra ner på sockerintaget - Socker finns i väldigt mycket, inte bara i godis och läsk. Men äter man mycket sådant kan det vara bra att börja se över det. Efter att man gjort det kan man tänka på andra saker som innehåller mycket socker. Juice är till exempel inte bra för många som har huvudvärk. Bröd, särskilt ljust bröd, innehåller mycket socker och genom att byta ut frukostmackan mot något bättre kan man även må bättre. Det bästa är egentligen att under en tid hålla koll på vad man äter och hur man mår dagen efter, och på så vis kanske ringa in vad man själv är extra känslig emot.
Personligen har jag aldrig hittat något som skulle ge extra huvudvärk. Det kan dock bero på att jag faktiskt inte har undersökt det så noga. Det jag håller på med just nu är att dra ner på godis och liknande för att se om det kan påverka nu när jag inte tar så mycket treo längre.

3, Kaffe och te - Har jag faktiskt ingen koll på eftersom jag själv inte dricker något av det. Min instinkt säger dock, eftersom alla läkare har frågat mig om jag dricker det, och båda dryckerna innehåller koffein som dels är vätskeutdrivande och dels gör att man får abstinens, att det nog inte är så bra att dricka. Åtminstone inte flera koppar per dag. Men jag har också läst att i alla fall kaffe innehåller bra saker också, så hur mycket kaffe man "borde" dricka beror nog på vem man frågar.

4, Coca Cola - Den hemskaste punkten för mig. Jag älskar cola. Det är det godaste som finns. Dock inte alls bra för huvudvärken. Jag tror att det är på grund av att det finns koffein i cola som gör det så mycket värre än annan sorts läsk. Men även här handlar det om i vilken mängd du dricker det. Dricker man cola flera gånger i veckan är man i riskzoonen, och om man dricker det varje dag är man helt klart colaberoende.

5, Regelbundenhet - Det här har ingen egentligen sagt till mig, utan det är mer av egen erfarenhet ett av mina tips är att äta regelbundet. Frukost, någon frukt/nötter, lunch, frukt/nötter igen och till sist middag. Jag får ofta värre huvudvärk om jag slarvar med maten. Jag antar att det kanske har något att göra med blodsockernivån. Att huvudet mår bättre om det är en jämn nivå som inte går upp och ner så väldigt mycket.

Jag tror att det var alla tips jag kunde komma på angående kosten. Är det någon som har andra tips? Skriv en kommentar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0