Tips - Träning

Tipsen om träning skiljer sig väldigt mycket beroende på om det är spänningshuvudvärk eller migrän. Därför är det viktigt att lära sig känna igen vilken huvudvärk som är vilken. De allra flesta som har migrän har nämligen även spänningshuvudvärk, men även fast de går hand i hand ska man alltså behandla de helt olika.


Migrän

1, Träna innan - Om du har regelbunden migrän kan det hjälpa att träna några dagar i följd innan du förväntar dig att få det. Träna då ett extra tufft pass, så att du blir riktigt slutkörd. Ett varningens ord måste utföras: detta hjälper bara för vissa. Jag har till och med för mig att det kan bli värre för vissa. Men har man migrän är man nog villig att testa det mesta, så det kan ju vara värt att göra det för att se om man får en lindrande effekt.
Sedan jag började få migrän oftare har det t.ex. alltid kommit i samband med mens och när det varit helg. Jag har sedan fått förklarat för mig att menscykeln spelar stor roll för migränen (så det kan vara värt att lägga märke till om du är tjej). Dessutom får vissa alltid under vissa dagar i veckan. För mig är det när jag slappnar av och varvar ner inför helgen. Av mina kanske 14 stycken migränanfall de senaste två åren (varav de allra flesta månadsvis senaste året) har jag endast varit tvungen att vara hemma från skola/jobb en gång när jag fick migrän på en torsdag. Annars har de alltid kommit på helger, och gärna större helger som på juldagen och påsk. I mitt fall kan det alltså vara bra att lägga in några extra jobbiga träningspass på onsdagen, torsdagen och/eller fredagen under rätt vecka i månaden.

2, Träna absolut inte - när du är på väg att få migrän, t.ex. om du har känningar på morgonen. Det har snarare en utlösande effekt. Detsamma gäller om du redan har migrän, då blir den bara värre!


Spänningshuvudvärk

1, Träna om du har ont - Det här är alltså den stora skillnaden mellan spänningshuvudvärk och migrän, och det är därför det är bra att lära sig känna igen vilken värk som är vilken. Har man spänningshuvudvärk hjälper det nämligen ofta med träning. Se tipsen för vilken sorts träning nedan.

2, Öka cirkulationen i axlar och nacke - Har man spänningshuvudvärk vill man öka cirkulationen uppe i nacken till huvudet. Det finns flera olika träningsformer som är bra för detta.

3, Styrketräning - Det är inte bra att träna med tunga vikter när man gör axelövningar. Man ska absolut inte ta så tungt att man bara klarar av några få repetitioner. Det bästa vid styrketräning är att göra många lätta repetitioner. Du ska orka så mycket som 3X20 med de vikterna du väljer utan att bli alltför trött. Det gör man för att om man tränar axlarna för att bygga massa muskler spänner man sig samtidigt och "kapar av" blodcirkulationen vilket inte är bra för oss med spänningshuvudvärk. Detta gäller alltså bara träning kring axlarna. Resten av kroppen kan man träna som vanligt som jag förstått det.

4, Konditionsträning - Kan du utföra som vanligt. Det bästa för att öka cirkulationen är dock antingen roddmaskinen eller crosstrainers. Något som också är väldigt bra är olika pass på Friskis och Svettis, World Class e.dyl. Då menar jag alltså t.ex. aerobics eller annat där man rör armarna mycket.

5, Vibrationsplatta - En annan sak som är bra är (som jag tidigare nämnt) vibrationsplatta. Man står på den och gör mycket statiska övningar, men med hjälp av vibratonerna ökar det cirkulationen väldigt mycket. Det är bra att ha med en instruktör första gången.

6, Simning - Har jag för mig att några läkare sagt ska vara bra. Det låter ju rimligt med tanke på att det ska vara en skonsam träningsform för hela kroppen och att man använder armar och axlar så pass mycket. Jag tycker däremot att jag ofta blir mer stel i nacken, men jag kanske simmar fel?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0