Tips - hos läkaren

Jag har ju som ni kanske vet sprungit hos läkaren för huvudvärken titt som tätt. Jag har därför plockat upp en del saker man kan tänka på

  1. Ge inte upp! - Jag har varit med om väldigt många olika sorts läkare; någon har inte trott på att jag har huvudvärk så ofta, en annan har försökt pracka på mig medicin, en tredje har tagit lite prover för att sedan inte höra av sig igen, och mitt enda råd är att fortsätt leta! Till slut hittar man ett guldkorn i lerhögen ( som även kallas allmänläkare). Byt läkare gång på gång, tills det kommer någon som tar det på allvar och utreder allt som kan vara fel. Jag hittade min och fick hjälp!
  2. Medicin - Om man stöter på en läkare som vill att man ska prova massa olika mediciner tycker jag att man ska ifrågasätta varför. En huvudvärk har ofta andra bakomliggande orsaker. Att bara försöka få bort symptomen gör ju i bästa fall att man får en liten fristad en stund, men i värsta fall slutar man upp som mig och är beroende. Dessutom kommer man inte bli av med någon huvudvärk på det sättet. Nej, kräv en ordentlig utredning istället!
  3. Järnvärde - Jag tror att jag skrivit något om det här tidigare, men det tåls att ta om. Järnvärdet brukar de flesta läkare testa, men gör de inte det kan det vara värt att be om det. Väldigt många kvinnor i fertil ålder har nämligen dåliga järnvärden och kan behöva äta tillskott. Tänk på att äta en järnrik kost också. Det är t.ex. kött, gröna grönsaker och röda bär
  4. Kräv utredning - Det bästa sättet att komma vidare är att vara en riktig pain in the ass. Fattar läkaren att han inte blir av med dig på annat sätt än att du får komma vidare så har han ju inget val. Jag vet att det är jobbigt att kräva saker, men min uppmaning är att sluta vara så svensk och ta för dig!
  5. Sluta ta tabletter - Om det är så att du tar mycket värktabletter måste du sluta med det. Det finns hjälp att få och det bästa, om man inte kan vara borta från jobb/skola en längre tid, är att trappa ned som jag har gjort. Jag tror att det är bättre att få hjälp även med det. Jag kände i alla fall att eftersom att jag var tvungen att rapportera hur det gick så kunde jag ju inte misslyckas. Om man inte slutar ta tabletter så kommer det att ligga en läkemedelshuvudvärk över den "vanliga" huvudvärken och om det faktiskt är en metod som fungerar kommer man inte märka det. Man är beroende om man tar tabletter mer än 10 dagar i månaden.
  6. Om en sak inte fungerar - be att få testa något annat. Om inget fungerar borde man kräva en neurologisk utredning. Det kan man göra tidigare om man är orolig för att det är något värre. Då slipper man oroa sig för det, eftersom oro i sig kan göra att man blir spänd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0